When in pain…My physio keeps me moving !!!

Πολύ συχνά στην καθημερινή πράξη αντιμετωπίζουμε ασθενείς που απευθύνονται σε μας για βοήθεια όντες τρομοκρατημένοι από τις απόψεις γιατρών ή φυσικοθεραπευτών που τους είδαν για κάποιον μυοσκελετικό πόνο τους (π.χ. έναν πόνο στη μέση ή στον αυχένα) ο οποίος συνοδεύεται από μια μαγνητική τομογραφία που εμφανίζει μια ευμεγέθη κήλη δίσκου. Δυστυχώς ακόμα και σήμερα, υπάρχουν επαγγελματίες υγείας (ελπίζουμε να ανήκουν στην μειοψηφία) οι οποίοι επενδύουν στο φόβο των ασθενών, συμβουλεύοντας την αποχή, από την όποια δραστηριότητα θα μπορούσε δυνητικά να επιδεινώσει την κατάστασή τους, αλλά και στην άμεση χειρουργική τους αντιμετώπιση.

Το να ζητάς από έναν ενεργό άνθρωπο επαγγελματικά αλλά και κινητικά να σταματήσει μια δραστηριότητα στην οποία είναι υποχρεωμένος να συμμετέχει λόγω της δουλειάς του ή απλά επειδή τον ευχαριστεί, είναι σαν να του υποβάλλεις την ιδέα ότι πάσχει από κάποια μορφή κινητικής αναπηρίας, οδηγώντας τον αργά ή γρήγορα στον χρόνιο πόνο και πιθανά στην κατάθλιψη. Στον αντίποδα οι διεθνείς κλινικές οδηγίες επιτάσσουν σε γιατρούς και φυσικοθεραπευτές να κάνουν ότι μπορούν για την γρήγορη επανένταξη των ασθενών στις καθημερινές δραστηριότητες και αφορίζουν τον κλινοστατισμό και τον περιορισμό της κινητικότητας.

Ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες καταστάσεις που ενοχοποιούνται για συμπτώματα που τρομάζουν, στην πραγματικότητα όμως (7 στις 10 φορές) ο πόνος δεν οφείλεται σε αυτές;

• Οι κήλες δίσκου είναι η 1η αιτία που ο χειρουργός οδηγεί τους πονεμένους (και φοβισμένους) πελάτες του στο χειρουργείο. Οι κήλες ως φαινόμενο είναι τόσο συχνές στο γενικό πληθυσμό, που αν κάνουμε μαγνητική σε 100 τυχαία άτομα, θα εμφανίσουν ευρήματα 75 με 80 από αυτά. Δηλαδή πολλοί από μας έχουμε κήλες χωρίς να έχουμε κανένα σύμπτωμα. Πρέπει να συντρέχουν συγκεκριμένες κλινικές εμφανίσεις για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα για να οδηγηθεί κάποιος στο χειρουργείο. Τι πρέπει να μας μείνει; Κήλη δίσκου δεν σημαίνει απαραίτητα και πρόβλημα.
  • Η δυσλειτουργία facet (των μικρών αρθρώσεων που «ενώνουν» τους σπονδύλους μεταξύ τους) είναι το ίδιο δύσκολο να αποδειχθεί ότι ευθύνεται για τον χρόνιο πόνο στη μέση. Το μόνο σίγουρο είναι ότι καθώς μεγαλώνουμε και η σπονδυλική μας στήλη γερνά, τα facet είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα εμφανίσουν ακτινολογικά ευρήματα χωρίς (όπως παραπάνω) να έχουμε στην πλειονότητα των ασθενών το παραμικρό σύμπτωμα…
  • Η Οστεοαρθρίτιδα δεν συνάδει απαραίτητα με κορυφαίο πόνο σε όλους τους ασθενείς – υπάρχουν διαβαθμίσεις. Επίσης και σε αυτήν την περίπτωση ειδικές κινητοποιήσεις σε συνδυασμό με αντιφλεγμονώδη φαρμακευτική αγωγή παρουσιάζουν καλύτερα αποτελέσματα από την χορήγηση αντιφλεγμονωδών σε καθεστώς ακινητοποίησης.
  • Η σπονδυλική στένωση (χωρίς σημεία διαλείπουσας χωλότητας). Πολλοί ερευνητές υποστηρίζουν πως η μείωση της διαμέτρου του νωτιαίου καναλιού είναι αναμενόμενη με την πάροδο του χρόνου. Αποτελεί σοβαρή παθολογία μόνο όταν τα ευρήματα της μαγνητικής τομογραφίας συνοδεύονται από ανάλογη κλινική συμπτωματολογία στον συγκεκριμένο ασθενή.
  • Η σπονδυλολίσθηση. Αποτελεί έναν αρνητικό προδιαθεσικό παράγοντα στη δημιουργία αστάθειας της οσφυϊκής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι «τρομακτική» αφού την συναντάμε σε μεγάλη μερίδα του πληθυσμού. Η πρώτη γραμμή αντιμετώπισης οφείλει να είναι η ειδική άσκηση υπό ιατρική ή φυσικοθεραπευτική καθοδήγηση, προτού καν σκεφτούμε τη χειρουργική αντιμετώπιση, υπό το πρίσμα πάντοτε των διεθνών κλινικών οδηγιών.

Δεν νοείται επαγγελματίας υγείας να «τρομοκρατεί» τον ασθενή στην περιγραφή της παθολογίας του. Τουναντίον πρέπει να είναι κατατοπιστικός, καλά ενημερωμένος και να στηρίζει τον ασθενή του για την καλύτερη έκβαση της υγείας του.

Επιλέξτε τους επαγγελματίες υγείας ειδικούς γιατρούς και φυσικοθεραπευτές που θα σκύψουν με κατανόηση στο πρόβλημα σας και θα οργανώσουν το πρόγραμμα αποκατάστασής σας χωρίς να σας φοβίζουν. Πρώτιστη ευθύνη μας είναι να σας βρίσκουμε τρόπους και λύσεις ώστε να παραμείνετε λειτουργικοί και με πολύ καλή ποιότητα ζωής.

Γι’ αυτό και μας εκφράζει το σύνθημα: Ο φυσικοθεραπευτής μου με κρατά σε κίνηση (my physio keeps me moving…).